Lifestyle

Alle geheimen van Tai Chi

Tai chi is een krijgskunst van meditatie die wordt beoefend door miljoenen mensen over de hele wereld. In China is het gebruikelijk om mensen vroeg in de ochtend tai chi te oefenen in een park, voordat ze aan het werk gaan. Dit type aanvullende therapie heeft recentelijk veel belangstelling gewekt na onderzoek dat bepaalde gezondheidsvoordelen aantoonde – vooral bij het verbeteren van kracht en evenwicht. Het beste van alles is dat iedereen tai chi kan beoefenen, omdat het een oefening met weinig impact is en raadzaam is voor het algemene welzijn van een persoon van elke leeftijd.

Tai chi: het mysterie

Over de oorsprong van tai chi is weinig bekend. Volgens de Chinese volkslegende werd het eerst bedacht door een monnik genaamd Chang San-Feng – vandaar de naam “tai chi chang”. Aangenomen wordt dat de bewegingen gebaseerd zijn op dieren, waarbij het lichaam langzaam, licht en elegant beweegt door een reeks houdingen. De nadruk ligt op meditatie. Dit betekent dat je je gedachten opzij moet zetten, omdat ze je afleiden, ontspannen en diep ademen. Wanneer je leert de routine te volgen, zul je in staat zijn om continu van de ene naar de andere positie te bewegen en te veranderen.

Tai chi voor drukke mensen

Het meest populaire type tai chi is de Yang-stijl, met 108 verschillende houdingen. Er zijn nog vier andere soorten, genaamd Chen, Hao, Wu en Sun. Omdat de houdingen geen tijdslimiet hebben, kun je tai chi oefenen in je vrije tijd, zolang je wilt, en op de plaats die jij geschikt acht.

.Tai chi, gezondheid en levensduur

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde stroomt een energie die bekend staat als “qi” (uitgesproken als “chi”) door ons lichaam. Als u gestrest of overstuur bent, wordt aangenomen dat de stroom van “qi” is verstoord. In tai chi worden de concepten van Yin en Yang (tegengestelde krachten) gebruikt om de stroom van “qi” te helpen herstellen en een evenwicht te bewaren in de gezondheid van ons lichaam. Hoewel deze concepten niet worden erkend in de moderne geneeskunde, erkent enig onderzoek de fysieke en psychologische voordelen van tai chi. Het regelmatig oefenen van sessies verbetert bijvoorbeeld de algehele fysieke en mentale gezondheid en kan de symptomen van sommige ziekten helpen verbeteren.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like