Lifestyle

Gezonde levensstijl waarmee u rekening moet houden als u multiple sclerose heeft

Multiple sclerose (MS) is een degeneratieve ziekte die het centrale zenuwstelsel (CZS) aantast. In de afgelopen jaren is de incidentie plotseling toegenomen. De tot nu toe gepubliceerde onderzoeken, gerelateerd aan het uiterlijk en de evolutie van de ziekte, tonen aan dat er potentieel aanpasbare omgevings- en leefstijlfactoren zijn die een directe impact hebben op MS, waarbij de infectie met het Epstein-virus als relevanter wordt gedefinieerd. Barr, roken, voeding en vitamine D. Een studie gepubliceerd door Matveeva et al. In januari 2018 besprak hij ook het verschijnen van nieuwe risicofactoren zoals ploegenarbeid en verandering in het slaappatroon.

Volg een gezond en uitgebalanceerd dieet

Dieet speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling en evolutie van de ziekte. Eetgewoonten worden de laatste jaren bediscussieerd vanwege hun mogelijke bijdrage aan het ontstekingsproces. Een gezond, variabel en uitgebalanceerd dieet voorziet het lichaam van voldoende voedingsstoffen voor een goede werking.

Beheers uw gewicht

Hoewel het mechanisme niet duidelijk is, suggereren verschillende studies een oorzakelijk effect van een verhoogde body mass index bij MS en spreken ze van een mogelijke inflammatoire rol. Bovendien is obesitas een cardiovasculaire risicofactor. De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt aan om ons lichaamsgewicht in evenwicht te brengen om het risico op gezondheidsproblemen zoals diabetes, hypertensie en andere hart- en vaatziekten te verkleinen.

Verlaag de zoutinname

Er zijn onderzoekers die de consumptie van zout in de voeding associëren met een toename van de activiteit van de ziekte. Het wordt ook geassocieerd met tal van gezondheidsproblemen zoals hypertensie, hartaandoeningen, vochtretentie …

Slaap voldoende uren

Slaap grijpt in bij het herstel van het centrale zenuwstelsel en stelt ons in staat fysieke en psychologische functies te herstellen. Als we niet goed rusten, ervaren we een toename van vermoeidheid, slaperigheid gedurende de dag, verminderde fysieke en mentale prestaties.

Probeer stress te verminderen

In diermodelstudies en klinische observaties bij mensen is aangetoond dat stresshormonen de werking van het immuunsysteem beïnvloeden. Om dit te voorkomen, moet u integreren in uw dagelijkse routine-activiteiten die u kunnen helpen ontspannen: ademhalingsoefeningen, meditatie, mandala-schilderen of naar muziek luisteren.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like